marți, 2 aprilie 2013

Cheesecake cu dovleac si caramel


Un clasic in viata a zis ceva de genul: "Strici dovleacul daca nu il pui in placinta". :)
Eh, ce sa zic, nu e chiar asa. Nu subestimati niciodata polivalenta banalului dovleac.
Este o leguma (sau fruct!?!) cat se poate de folosit(a), l-am intalnit in salate, supe, tocane, risotto, hummus si cine mai stie ce. Eu unul l-am folosit in pizza ba chiar si in falafel si fara sa  ma laud pot spune ca au fost niste combinatii extrem de reusite.

Cheesecake de fata se incadreza in linia de mai sus, asa ca recomand cu caldura (chiar daca pare o reteta ceva mai exotica la prima vedere). :
Ingrediente:


pentru blat
- 300g biscuiti digestivi (daca nu gasiti digestivi luati din cereale integrale)
- 150g unt
- 2 linguri cacao

pentru crema:
- 600 g brânza 
- 150 g zahar
- 200 ml smântâna pentru frisca
- 3 oua
- 1/2 pastaie de vanilie (miezul)
- un praf de nucsoara
- 1/2 lingurita scortisoara
- 1/2 lingurita ghimbir
- 450g dovleac placintar

pentru caramel:
- 120 g zahar
- 50 g unt
- 80 ml smantana de gatit

extra:
- o mana seminte de dovleac rumenite un pic in tigaie

Cel mai bine ar incepeti cu dovleacul. Subliniez ca cele 450g se refera la cantitatea de dovleac gata curatat, ca sa fie clar.
Taiem dovleacul in cubulete de 1cm si il asezam intr-o tava tapetata cu hartie de copt. Dam la cuptor (incalzit la 180 grade) pentru 30-40 min pana se inmoaie.
Punem 2/3 din cantitate in robot/blender si il facem piure. Restul de dovleac il lasam cubulete.

O data ce am procesat termic si mecanic dovleacul putem trece  mai departe.
Punem biscuitii la robot pana obtinem ceva de consistenta unui nisip mai gros. Topim untul si il punem peste. Adaugam si cacao si amestecam pana obtinem o compozitie de consistenta nisipului ud.
Punem intr-o forma cu perete detasabil (de 26cm) si nivelam cu o lingura. Si cam atat cu blatul.

Punem branza cu zaharul in robot (dupa ce spalam vasul, evident) si amestecam pana ce se omogenizeaza.
Adaugam smantana si amestecam din nou. Punem ouale si amestecam iarasi.
La final vin dovleacul piure, ghimbirul si condimentele (scortisoara, nucsoara, vanilie). Mai amestecam un pic si gata.
Turnam compozitia peste blat si apoi presaram cubuletele de dovleac peste. Care cubulete o sa se scufunde usor veti constata experimental.
Dam la cuptor (incins la 150 grade) pentru o ora, o ora si 10 min. Sa puneti forma intr-o tava pentru ca e posibil sa se mai scurga un pic de unt din blat.
Cand e gata oprim cuptorul si lasam cheesecake in cuptor sa se raceasca cat mai lent.
Ca idee temperatura ceva mai scazuta si lasatul in cuptor impiedica cheesecake sa se dilate/contracte brusc si in felul asta evitam aparitia crapaturilor.
Bine, in cazul de fata nu prea conteaza pentru ca oricum avem glazura, dar daca faceti un cheesecake fara ar fi bine sa respectati sfaturile de mai sus.

Dupa 30-60 min ne apucam de glazura de caramel.
Topim zaharul la foc mic (fara a-l amesteca, doar scuturam vasul usor). Adaugam smantana si untul, amestecam usor si mai tinem cam 5 min pe foc.
Atentie, untul si smantana sa fie la temperatura camerei altfel zaharul topit o sa se intareasca si toata treaba o sa tb tinuta suplimentar pe foc.

Turnam caramelul peste cheesecake, presaram semintele si dam la rece pentru minim 4-5 ore. Atentie iarasi, daca nu aveti glazura cheesecake trebuie sa se raceasca in cuptor cateva ore bune pana sa il bagati la frigider.


La final sa nu uitam sa ii multumim colegei mele de servici care a dibuit aceasta reteta si chiar mai mult decat atat a binevoit sa ne aduca si noua o jumatate de forma pentru degustare acum ceva vreme. :D
Reteta originala (de unde s-a inspirat si de unde m-am inspirat si eu la randul meu) o puteti gasi aici:
http://retete.bucatarmaniac.ro/2011/11/cheesecake-cu-dovleac-si-caramel.html

Pofta buna!

4 comentarii:

  1. Arata bine si cred ca o sa ma bag si eu la o portie. Multumeste-i colegei si din partea mea !
    In alta ordine de idei ... sotului meu i-a placut? Intreb ca sa stiu daca sa fac doua in speranta ca o sa apuc si eu o bucata

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu mai imi aduc aminte exact, dar 99% i-a placut.
    Preventiv fa doua. :))

    RăspundețiȘtergere
  3. ...si daca raman i le dau la pachet pentru voi? :D

    RăspundețiȘtergere